Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

U okviru projekta „Unapređivanje ljudskih prava poboljšanjem usluga palijativne nege“ (Advancing  Human Rights through Improved Palliative Care Services), koji SUPRAM sprovodi u partnerstvu sa Centrom za palijativno zbrinjavanje i palijativnu medicinu – BELhospis iz Beograda, a uz podršku donatora Balkanskog fonda za demokratiju (http://www.gmfus.org/program/balkan-trust-democracy) i Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu (https://www.norway.no/en/serbia/ ), sprovedeno je istraživanje na terenu u sedam fokus grupa i tri grada u Srbiji, u periodu od marta do kraja juna 2019. godine. Projekat je odobren u trajanju od 12 meseci i planira se da pruži važne rezultate, preporuke i predloge za promenu regulative i politike u oblasti palijativne nege i zbrinjavanja ozbiljno obolelih i starih u Srbiji.

Pravne analize koje su pratile istraživanje na terenu dale su prve preporuke u domenu medicinsko-pravnog tretmana, kvaliteta nege, intersektorske saradnje između pružaoca zdravstvenih i socijalnih usluga, kao i upravnog i sudskog postupka, vezano za pacijente i članove njihovih porodica. One su sledeće:

  1. Aspekti medicinskog prava u palijativnom lečenju umirućih pacijenata
  • Poseban položaj osoba koje su na kraju života i u teškom zdravstvenom stanju nikako ne treba da zbog njihove slabosti umanji i njihovu pravnu zaštitu. Naprotiv, njima je potrebna dodatna zaštita u svakom pogledu. Umirući pacijenti treba da uživaju sva osnovna prava pacijenata u skladu sa zakonom. Tu ne sme da bude diskriminacije ni po zdravsvenom statusu, niti po društvenom statusu, kakav imaju npr. marginalizovane grupe.
  • Treba na prvo mesto staviti ljudsko dostojanstvo kada je reč o umirućim pacijentima i prema njemu se mere sve druge vrednosti, ono je garantovano Ustavom RS a zabranjuje se svaki oblik nečovečnog postupanja.
  • Potrebno je da se u praksi palijativnog zbrinjavanja poštuju sva prava pacijenata, a ovde posebno pravo na odluku o svom lečenju (informed consent), bilo lično, preko zakonskog zastupnika, člana porodice ili drugog bliskog lica. Treba pravno podržati oblik pacijentove odluke unapred (advance directive).
  • Potrebno je dalje raditi na zakonskoj regulativi, kao i protokolima i vodičima dobre prakse što će doprineti boljoj praksi u radu sa umirućim pacijentima.

 

  1. Usluge zdravstvene i socijalne zaštite u preduzimanju palijativne nege – nadležnosti i saradnja
  • Obezbediti optimalnu dostupnost svih nivoa palijativnog lečenja i nege kroz adekvatne organizacione modele na primarnom, sekundarnom i tercijarnom nivou zdravstvene zaštite;
  • Obezbediti uslove u pogledu mogućnosti angažovanja dodatnog broja lekara i zdravstvenog osoblja (medicinske sestre i tehničari) u službama kućnog lečenja i nege na primarnom nivou (domovi zdravlja), odnosno, u jedinicama za pružanje palijativne nege na sekundarnom nivou zdravstvene zaštite (bolnice);
  • Uspostavljanje odgovarajuće koordinacije u oblasti palijativne nege i lečenja, forimiranjem stručnih tela za palijativno zbrinjavanje, odnosno, uspostavljanjem i jačanjem intersektorske saradnje, kao i saradnje sa udruženjima građana;
  • Stvaranje preduslova da se palijativno lečenje i nega sprovode i u ustanovama socijalne zaštite;
  • Omogućiti i ojačati saradnju zdravstvenih ustanova i ustanova socijalne zaštite u pružanju usluga palijativnog lečenja i nege;
  • Obezbeđivanje novčanih sredstava za nabavku odgovarajuće opreme (npr. vozni park), lekova i medicinskih pomagala, koji su potrebni pružaocima usluga palijativnog lečenja;
  • Na nacionalnom nivou neophodno je definisati zdravstvenu politiku o palijativnom lečenju u saradnji sa zdravstvenim radnicima, socijalnim radnicima, udruženjima građana, pacijentima i njihovim porodicama.
  1. Palijativna nega – asistencija upravnih i sudskih postupaka
  • Da se potencijalni korisnici palijativnog zbrinjavanja i članovi njihovih porodica (pa i šira javnost) na odgovarajući način upoznaju koji sudski ili upravni postupak mogu pokrenuti radi ostvarivanja nekog od prava na palijativnu negu. Da im se putem asistencije ustanova zdravstvene i socijalne zaštite, kao i drugih državnih tela, te pružalaca usluga palijativnog zbrinjavanja, olakša pokretanje i vođenje ovih postupaka, te da između pobrojanih subjekata mora postojati međusektorska saradnja.
  • Da pravna sredstva za zaštitu prava palijativno obolelih moraju biti dostupna korisnicima i u manje razvijenim sredinama i svim socijalnim slojevima.
  • Da se postupku lišenja poslovne sposobnosti lica sa potrebom za palijativnim zbrinjavanjem pristupa pažljivo, odnosno da se ovo pravno sredstvo koristi restriktivno, samo u meri u kojoj je to neophodno, a da se u tim situacijama, kad god je to moguće, staraoci obolelima postavljaju iz kruga bliskih srodnika i lica koja se brinu o obolelima.
  • Naročito važno: mora se insistirati na hitnosti i ubrzanju postupaka za ostvarenje prava lica koja imaju potrebu za palijativnim zbrinjavanjem propisivanjem kratkih rokova (24 sata do najviše 3 dana) u kojima sudski i upravno organi moraju sprovesti postupak i doneti odluku, kao i na strogoj kontroli poštovanja rokova koji su zadati. Takođe, mora se raditi na pojednostavljivanju procedura kako bi što više lica ostvarilo zaštitu svojih prava.
Previous

Lečenje po meri čoveka

Next

Konferencija: "Paving the way for personalized medicine"

Check Also